kulturszocializmus

kulturszocializmus

Az eldologiasodás mint a kapitalizmus lényege

2017. április 20. - filozofus87

Talán kevesen foglalkoznak ezzel a témával, pedig ez világít rá a legtöbb társadalmi baj fő okára.

Az eldologiasodás fogalma 1923-ban bukkant fel a magyar filozófiában, amikor Lukács György megírta Történelem és osztálytudat című tanulmányát. Az ő szavait idézve az alábbi jelentése van az eldologiasodás fogalmának: "Valamely személyek közti kapcsolat dologszerű jelleget ölt." Ez a dologszerűség leginkább az anyagi javak termelésekor jön létre, érződik, amely közvetlen összefüggésben van azzal, hogy a termelés egyre inkább a csereértékért folyik a használati érték helyett. Azaz, egyre inkább piacorientálttá válik az emberek tevékenysége - egyre inkább mások (a piac) vélt igénye kezd dominálni abban, hogy milyen termékeket milyen minőségben állítunk elő termelőként.Tehát nem az, hogy nekünk mi lenne jó - ha mi használnánk azt a dolgot, amit létrehozunk. Hanem az, hogy másoknak mi lenne jó.

Ez a látszólag ártatlan vagy ártalmatlan, sőt, akár pozitívnak is tekinthető folyamat valójában rendkívüli veszélyeket hordoz. Abban a pillanatban, amikor fölmerül az emberben az a gondolat, hogy nekünk mint termelőknek és a fogyasztóknak mások az igényei, elkezd elszakadni a termelő természetes idealizmusa a piacorientált tevékenységtől, a tulajdonképpeni munkavégzéstől, s ezzel megszűnik szabadsága. 

Mert ha szabadok vagyunk, jobban is, rosszabbul is dolgozhatunk, mint akkor, ha piacra termelünk. A piacra termeléssel kapunk egy külső mércét - emelnünk vagy csökkentenünk kell a termék előállítására fordítható energiánkat, figyelmünket. Ez összefüggésben van az ár (a csereérték) kérdésével, amennyiben a kereslet alacsony fizetőképessége arra ösztönöz bennünket, hogy kevesebb energiát (munkát) fordítsunk egy-egy termék előállítására, illetve minél gyorsabban végezzük munkánkat - különben a termékekért kapott vételárból nem tudunk megélni.

Nyilvánvaló, hogy a fogyasztók igényei miatti minőségi differenciálódásból minőségromlás lehet. A művészetek, a könnyűzene esetében a piaci érdekeltség, a show business mint új iparág létrejötte érezhető minőségromlást eredményezett az 1970-es években.

A termelő embert külső kényszerek, korlátok szabályozzák: pl. a fogyasztók fizetőképessége és a vetélytársak árai. A minőségromlás akár tovább is gyűrűzhet - nem a termelő ember hitvány erkölcse miatt, hanem az előbbi tényezők által keletkezett kényszerítő mechanizmusok miatt.

Már az is problematikus, azaz, torzítja az emberi tevékenységet, ha a piaci termelőknek nincs szükségük termelőeszközökre vagy éppen saját termelőeszközökkel termelnek. A helyzet tovább bonyolódik, ha hitelt vettek fel, vagy ha bérlik termelőeszközeiket, vagy ha ők bérmunkások. Mert akkor még több kényszer alatt vannak. Az utóbbi esetben a termelési folyamat célja - a tőke tulajdonosa számára - a profit. Az ember számára saját munkavégző képessége (munkaereje) egy tőle elidegeníthető tárgyként jelenik meg, amit áruba bocsát, amikor részt vállal a piacra történő termelésben. Célja nem lehet más, mint az, hogy ezt a tulajdonát - a munkaerejét - eladja. A piaci helyzettől függ, hogy milyen anyagi feltételekkel (milyen csereértékért) adhatja el a munkaerejét.

Hová vezet mindez?

A művész, a mester figyelme nem szabadon szárnyal a minél tökéletesebb műalkotás (termék), illetve önmaga fejlesztése irányába, mert az előbbiekben felsorolt külső kényszerek eltérítik őt.

Az ember mint öncél megszűnik, tehát a cél többé nem az ember jó közérzete és fejlődése, hanem a piachoz, a termeléshez, a termelőeszközökhöz (a munkaeszközökhöz) való alkalmazkodás, ami az embert megváltoztatja, kifejleszt benne munkavégzési tulajdonságokat pl. monotóniatűrést - s eközben elvesztheti eredeti tulajdonságait, kreativitását, életkedvét.

Az egyén nemcsak a tevékenységhez (munkához) való viszonyában, hanem embertársaihoz való viszonyában is megváltozik. Erre utal az a brit mondás, hogy "Más a barátság - és más az üzlet."

Az emberek egymás közti kapcsolatai üzleti kapcsolatokká válnak - amely üzleti kapcsolatok felülírják az egyéb viselkedési normákat. Pl. egy szegényebb embernek sem adhatom olcsóbban az árumat, illetve, az állam őt is megadóztatja. 

Ha romlik a piaci helyzet, a munkaadó leépíti dolgozóit, akkor is, ha azok a dolgozók szegények, és nem rendelkeznek pénzügyi tartalékokkal. Ha egy termék keresettsége nő - árát emelik, ha keresettsége csökken - árát csökkentik. Ha a piac törvényei működnek, akkor más nem működik, nem hat semmilyen becsületkódex, egyszerűen, ehhez nincs köze hozzá az erkölcsnek, a nem eldologiasodott emberi viszonyoknak.

Kik irányítják a folyamatokat? A jogalkotók (akik, az adóbevételek növelésében érdekeltek), a tőketulajdonosok (akik profitnövelésre törekszenek) és a menedzserek (akik a tőketulajdonosok képviseletére kényszerülnek, s díjazásuk alapján, szintén a profitnövelésben érdekeltek).

A jogalkotást irányító pártok is, a tőketulajdonosok is, a menedzserek is - egymás vetélytársai.

A verseny a legtöbb esetben zéró összegű játék, azaz, nem lehetséges más, csak győztes-vesztes szituáció.

A verseny célja a piac megszerzése vagy megtartása. Az új piaci vetélytárs semmi jót nem jelent a birtokban levőnek (tehát annak, aki most el tudja adni termékeit), mert csak ronthatja a piaci részesedését. Ez a versengés igaz a politikai versenyre is. Annak célja a hatalom megszerzése vagy megtartása. A hatalmon levő számára bármilyen versengés - akár egy tv-vita is - kockázat. A szólásszabadság biztosítása soha nem érdeke annak a hatalmon levőnek, aki nem végzett tökéletes munkát, mert hibáinak kiderülésével veszélybe kerül hatalmon maradása, akár még a megélhetése is.

Ebből akkor se lesz harmonikus együttműködés, ha ezen szereplők mindegyike talpig becsületes, törvénytisztelő állampolgár, ami, persze, utópia.

Ha a társadalom a piaci versenyre épül, amely verseny elvei átterjednek a politikai életre is - akkor a társadalom, lényegében, folyamatos feszültségben, háborúban áll. 

Nevezhetjük kapitalizmusnak, piacgazdaságnak, szociális piacgazdaságnak, liberális vagy illiberális államnak, ha az előbbiekben szóba hozott eldologiasodásra, piaci versenyre épül, akkor a társadalmi rendszer újratermeli a lelki problémákat, az ellentéteket, ellentétben áll a kultúrszocializmus eszméjével.    

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturszocializmus.blog.hu/api/trackback/id/tr6812440393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szászy Anita 2017.04.21. 14:18:27

A kulturszocializmus eszmeiségénél fogva alkalmas a modern,kevésbé szélsőséges piacgazdaság,ésszerű,korlátok között tartható működtetéséhez.Természetesen azon polgárok számára akik hiszen ezekben a tanokban ,magukénak vallják erkölcsi tanait,jogrendjét .

Érdemes lenne egy jogszerű,kulturszocialista álláspontot kidolgozni,és figyelni az államokra,Unióra gyakorolt pozitív vagy negatív gazdasági hatását .

A kulturszocialista tanok szerintem pozitív eszmeiségüknél fogva,tanító jellegüknél fogva alkalmasak nem csak a gazdaság megújítására,de a politikai élet minden területén kedvező hatással bírnak,ha képviselői,a benne hívők nem öncélokra hanem a hozzájuk hasonlóan gondolkodó,értelmes emberek életének jobbítására használják fel .Megint nagyon érdekes témát vetettél fel Filo ,az általad megalkotott kulturszocialista tanok,világnézet,témakörében

Szászy Anita 2017.04.21. 14:28:39

A megoldás szerintem ebben az esetben is a kulturszocializmus,mint kulturális értékeinél fogva egyfajta visszafogó erőt is képviselő világnézet a vadkapitalista ,túltermelődést ennél fogva túltermelő piaci válságot előidéző gazdasági viszonyok közepette

Szomorúnak találom,ami szerintem Magyarországon is érezhető a gazdaságban ,a termelésben ,hogy a piaci szereplők,a munkaadók,és vállalók ,olyan mértékű stressznek vannak kitéve a piac szorítása,teljesítmény kényszer,minőségi kényszer következtében ,ami csak beteg embereket eredményez .Megoldása egy ésszerűbb gondolkodású,mérsékeltebb ,piaci mechanizmus kidolgozása,amely a munkaadók,és vállalók egészségét hosszabb távon megőrzi,a közjó érdekében ,annak érdekében ,hogy ne egy mókuskerék legyen a piacgazdaság,kényszerítő,lélekölő jellegű,hanem értelmes,hangulatjavító ténykedés,az erkölcsi normákat betartva,a humanizmus alapelveit figyelembe véve .

filozofus87 2017.04.21. 15:00:48

Az eldologiasodással - a kapitalizmussal - nem lehetünk urai saját életünknek. Ezt már észrevették évszázadokkal ezelőtt. Sok filozófus van, aki helyesen kritizálta a kapitalizmust, de, sajnos, kevés tere van az alternatíva, azaz, a jobb megoldás keresésének. Viszont abból a kritikából, amit a piacorientáltsággal kapcsolatban írtam, az következik, hogy nem törődhetünk bele abba, hogy csak piacra érdemes termelni, csak olyasmin érdemes gondolkodni, amire találunk fizetőképes keresletet. Aki saját maga boldogságát keresi - az ebben a kérdésben öntörvényű kell, hogy legyen.

Szászy Anita 2017.04.25. 16:03:41

Egyetértek a kommentem alatti szerzői válasszal,én is így látom ,és le is írtam az SZTE BTK filozófia oldalára feltett ,ugyanettől a szerzőtől származó ,ugyanezen témával.Fontos az ,hogy személyes tudásunkkal felülírjuk egy-egy adott történelmi kor ,politikai életének már elavultnak tekinthető velejáróit .

Alkalmazva egy modernebb ,és élhetőbb ,és mindenki,elsősorban a környezetünk számára élhetőbb ,értelmezhetőbb világnézet,akár piacgazdasági feladat végrehajtására .

Hiszen minden tudománynak elsődleges célja ,a tapasztalat szerzése,és gyakorlati hasznossága .Ez utóbbi különösen fontos a modern piacgazdasági viszonyok között .

filozofus87 2017.05.04. 21:36:38

Az érthetőség hiánya tette tönkre a marxistákat. Gyanítom, hogy sok esetben nem a gondolatuk avult el, hanem csak az a szóhasználat, fogalomrendszer, amelyekkel a gondolatukat megfogalmazták. Pl. a marxista Lukács György az alábbi módon fogalmazott a kapitalizmus előtti társadalmakról:

" A gazdaság objektíve sem érte el még a magáértvalóság fokát."

"Az ilyen társadalomban nem lehetséges olyan pozíció, amelyből kiindulva tudatosítható lenne minden társadalmi kapcsolat gazdasági alapja."

Tulajdonképpen, Lukács György csak arra gondolt, hogy a gazdaság kevésbé különült el a társadalmi élettől, az erkölcstől a feudalizmusban, mint a kapitalizmusban. Illetve, a gazdaság kevésbé szorította ki az erkölcsöt az emberi viszonyokból. Emiatt viszont az erre épülő második mondat igazságtartalma vitatható. Ugyanis, nem arról van szó, hogy eltitkolják az emberi kapcsolat gazdasági alapját, hanem arról, hogy az emberi kapcsolatok nem gazdasági alapra épülnek. Képzeljünk el egy házasságot. A házasság épülhet gazdasági alapra is, és épülhet szerelemre is. Ha szerelemre épül a házasság, akkor is van gazdasági háttere - de nem az motiválja. Tehát, nem igaz az, hogy minden társadalmi kapcsolat alapja gazdasági - ezért érthetetlen is, hogy miért kellene tudatosítani a gazdasági alapot, amikor az nem jelenik meg motivációként, alapként. Persze, megjelenhet - akadályozó tényezőként. Viszont nem az akadályt tekintem alapnak. Ha pl. tanítani szeretnék, de nincs pénzem krétára, akkor a tanítás alapja nem a kréta megvásárlását akadályozó pénzhiány, hanem az, hogy én kulturális szolidaritást kívánok gyakorolni - és a krétahiány csak ezt hátráltatja - de nem alapja az én szándékomnak. hiszen vannak gazdag emberek, akiknek van pénzük krétára - mégse akarnak másokat tanítani. Azaz, nem az anyagi gazdagság a kulturális szolidaritás mint ember-ember közti viszony alapja.

nandras1951 2021.12.20. 09:04:41

Az eldologiasulás kategóriájában Lukács György csak magyar (inkább magyarra fordított német, mert általában németül publikált) nevet adott Marx alapvető kategóriájának, a(z áru)fetisizmusnak. Ennek alapvető szerepére a marxi kapitalizmus-elemzésben Polányi Károly is - Lukácstól függetlenül - felhívta a figyelmet.

Tibor Boros 2021.12.20. 09:44:08

Igen. Nyilván, az eredeti gondolat Marxtól származik. Én úgy értelmezem, hogy Lukács György módosította, kibővítette az árufetisizmus fogalmának jelentését. Az eldologiasodás nem csak árufetisizmus, hanem egy olyan viszonyrendszer, amely saját automatizmusa révén háttérbe szorítja az erkölcsi kérdéseket. A Történelem és osztálytudatban fölvetett kérdéseket továbbgondolva a marxizmus fó irányvonala megkérdőjelezhető.
süti beállítások módosítása